Let op, het is geen wonderformule… die bestaan ook helemaal niet. Wat ik je wel ga vertellen is wat er nodig is om te onderzoeken óf iemand wil werken aan verandering, hoe je dat dan doet, maar misschien nog wel belangrijker, ik vertel je ook waarom. Want als jij begrijpt hoe de fysiologie van menselijk gedrag in elkaar zit, dan ga je ook beter begrijpen hoe jij daar veel effectiever mee om kan gaan.
Het is dus niet mijn methode of mijn verhaal, maar simpelweg de kern en vereenvoudiging van bewezen methoden. Goed om te weten, de principes die ik met je bespreek zijn algemeen toepasbaar! Dus of je nou werkt in de gezondheidszorg, sport, onderwijs, de commerciële wereld, advieswereld; daar waar je mensen coacht of begeleidt zijn deze principes van toepassing.
De cursus duurt ongeveer twee uur. Al het videomateriaal is ook uitgeschreven, dus je kunt zelf kiezen wat je het prettigst vindt; kijken, luisteren of lezen. Natuurlijk doe je dit op een tijdstip dat jou het beste uitkomt! Het kan heel goed voorkomen dat je vragen hebt over de inhoud. Die kun je gewoon stellen! Stel je vraag gewoon in de leeromgeving en je hebt binnen 2 werkdagen antwoord.
In de cursus zit ook aanvullend lesmateriaal, een paar simpele maar krachtige oefeningen en als je wilt kun je ook aan het eind van ieder deel een korte “toets” doen om te kijken of je de kern goed uit het verhaal hebt gehaald. Veel plezier met deze cursus en ik hoor graag na afloop of je hiermee functioneel aan de slag kunt!
Over de instructeur
Matthijs Rumke
In zijn werk als fysiotherapeut kwam Matthijs tot de conclusie dat hij mensen niet kan genezen, maar dat zij dit alleen zelf kunnen.
Mét de juiste informatie en het juiste advies. Vervolgens viel het hem op dit verhaal in de basis ieder keer hetzelfde was. Tja, waarom dan niet het verhaal vereenvoudigen en toegankelijk maken voor veel meer mensen? In samenwerking met Pauline Neefs-Franke werd dit werkelijkheid in Maart 2023!
Inmiddels werkt Matthijs alweer 14 jaar als zelfstandig trainer, coach en mediator met SocialFactory.
Cursusoverzicht
Deel I - Waarom? | |||
1.1 Waarom? | Gratis | 00:05:00 | |
1.2 Tijdsinvestering & aanvullend materiaal | Gratis | 00:03:00 | |
Deel II - Waar je gelijk mee kan beginnen | |||
2.1 Meen je dat? | 00:10:00 | ||
Deel III - Wat je vooral niet moet doen | |||
3.1 Oordelen | 00:07:00 | ||
3.2 Oplossen | 00:03:00 | ||
Deel IV - Menselijk gedrag | |||
4.1 Je weet niet wat een ander denkt of voelt | 00:04:00 | ||
4.2 De fysiologie van gedrag | 00:04:00 | ||
4.3 Het drie-delen brein | 00:04:00 | ||
4.4 Perceptie | 00:04:00 | ||
4.5 Aannames doe je altijd | 00:03:00 | ||
4.6 Mindfulness | 00:04:00 | ||
Deel V - Hoe dan? | |||
5.1 Effectief in communicatie | 00:03:00 | ||
5.2 Begin met waarom | 00:06:00 | ||
5.3 De juiste vraag | 00:06:00 | ||
5.4 Doorvragen | 00:03:00 | ||
5.5 OEN | 00:02:00 | ||
5.6 Nivea | 00:04:00 | ||
5.7 Weetniet | 00:03:00 | ||
5.8 Wat is dat toch? | 00:03:00 | ||
5.9 Stilte | 00:03:00 | ||
5.10 Kip of mosselen | 00:05:00 | ||
5.11 Containerbegrippen | 00:03:00 | ||
Deel VI - En nu... | |||
6.1 belemmerend of bevorderend | 00:04:00 | ||
6.2 Urgentie van verandering | 00:04:00 | ||
6.3 Dood paard | 00:03:00 | ||
6.4 Is de boodschap goed geland? | 00:10:00 | ||
6.5 Kennis alleen is niet genoeg | 00:04:00 | ||
6.6 Taal | 00:08:00 | ||
6.7 Dus… | 00:03:00 |
Effectieve cursus coaching
De omschrijving van deze cursus geeft precies weer wat je krijgt in deze cursus; op eenvoudige wijze kom je tot de kern van effectief communiceren, coachen en begeleiden zonder flauwekul. Matthijs brengt op een simpele manier je naar de basis van het waarom en hoe rondom coaching en gedragsverandering. De plaatjes erbij zijn net zo eenvoudig en effectief om de inhoud te ondersteunen. Deze mini-cursus is verfrissend en qua inhoud net zo effectief als een langere (3 daagse) cursus over 1 onderwerp binnen coaching en gedragsverandering. Zeker een aanrader om de basis kern te leren. En dan mogelijk een mooie opstap naar een (live) cursus om je vaardigheden rondom effectief coachen te leren doen in de praktijk.